نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: تکلیف مدیران شهری، گره‌گشایی از زائران امام هشتم (ع) است | ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: مسائل معیشتی، محور اصلی مطالبات مردم است | نیازمند تقویت قدرت اقناع در دولت هستیم نقش مشاور در ارتقای سلامت جامعه انکارناپذیر است | مردم به مشاوران دارای پروانه تخصصی مراجعه کنند درباره آیت ا... محمدجواد انصاری همدانی، فقیه و عارف معاصر شیعه| در هوای عشق او پر می‌زنم تا عرش اعلی خدا سر کار هم با ما همراه است اهمیت حقوق مردم در قبال یکدیگر در کلام وعاظ| هر چه کنی، به خود کنی خیرین سلامت در حوزه خدمات مشاوره‌ای نقش ویژه‌ای دارند انگیزه‌های بحرانی مردم در مراجعه به مراکز کلینیک و مشاوره در مشهد | مشاوره پیش از ازدواج نیازمند فرهنگ سازی است تاریخ منوّرالفکری در ایران (۱) روشن‌فکری دینی از کمبود نگاه تاریخ‌محورانه رنج می‌برد برگزاری جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد استقبال زائران و مجاوران بارگاه رضوی از نمایشگاه «در آستان بقیع» بازدید رئیس بعثه مقام معظم رهبری از نمایشگاه «در آستان بقیع»
سرخط خبرها

لشکر پیروز ۷۷ خراسان را بیشتر بشناسید

  • کد خبر: ۱۸۶۱۹۰
  • ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹
لشکر پیروز ۷۷ خراسان را بیشتر بشناسید
در زمستان ۱۳۰۰ خورشیدی که دستور ادغام قوای مختلف نظامی و تشکیل قشون واحد و متحدالشکل صادر می‌شود، واحد‌های مختلف نظامی خراسان نیز با یکدیگر درآمیخته و «لشکر ۵ شرق» به فرماندهی امیر لشکر حسین آقاخان خزاعی میرپنج در ۱۴ دی سال ۱۳۰۰ شکل می‌گیرد.

به گزارش شهرآرانیوز، این لشکر نخستین قوای نظامی ساختارمند ارتش نوین در شرق کشور است که تا هنگامه تجاوز ایران به عراق، چندین بار تغییر نام می‌دهد. همین است که در آخر شهریور سال ۱۳۵۹ با نام «لشکر ۷۷ خراسان» جلو پیشروی عراقی‌ها را می‌گیرد.
چند یگان لشکر از سال گذشته در کردستان مستقر هستند، برای همین جزوه اولین لشکر‌هایی است که در میدان نبرد حضور می‌یابد.

همین طور این لشکر از آخرین لشکر‌های ارتش است که مناطق جنگی را در سال ۱۳۷۵ ترک گفته و به محل ستاد خود در مشهد برمی گردد. این حضور مستمر باعث می‌شود که لشکر ۷۷ خراسان در بیشتر عملیات‌های جنگی یا حضور فعال داشته باشد یا از قوای عمل کننده پشتیبانی کند. مهم‌ترین این نقش آفرینی‌ها اجرای مؤثر «عملیات ثامن الائمه (ع)» است که به «شکست حصر آبادان» منجر می‌شود و نام لشکر را نیز از ۱۱ مهر ۱۳۶۰ تغییر می‌دهد.

از این روز با تصویب شورای عالی دفاع ارتشی‌های خراسان با نام «لشکر پیروز ۷۷ خراسان» شناخته می‌شوند و با همین نام در عملیات‌های آفندی بزرگ جنگ شرکت می‌کنند؛ عملیات‌هایی مانند فتح المبین، بیت المقدس (آزادسازی خرمشهر)، ا...  اکبر، کرخه نور، ذوالفقاریه، سوسنگرد، عاشورا در سومار، تنگه حاجیان، نصر (کرخه کور)، توکل (اروند)، چغالوند، میدان تیر آبادان، دارخُوِین، جاده ماهشهر به آبادان، طریق القدس، چزابه، رمضان، بدر، امیرالمؤمنین (ع)، قادر ۱، قادر ۲، خیبر (جزایر مجنون)، والفجر ۸ (فاو)، والفجر ۹، کربلای ۶ و نصر ۶. حضور همیشگی و گسترده قوای لشکر پیروز ۷۷ خراسان از شمالی‌ترین نقاط جبهه تا جنوبی‌ترین آن، باعث می‌شود ۵ هزارو ۳۶۷ نفر از افسران، درجه داران، کارمندان و سربازانش به شهادت برسند.
به این آمار، ۲۸۰ مفقودالاثر، ۲ هزارو ۲۱۰ اسیر و بیش از ۱۶ هزار جانباز را نیز اضافه کنید تا نقش کلیدی این لشکر را در جبهه‌ها درک کنید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->